Search This Blog

Wednesday 28 December 2011

MASALAH PROSTAT


Apa itu prostat?

Prostat ialah kelenjar seks bagi lelaki. Bagi lelaki dewasa, kelenjar ini biasanya hampir sama besarnya dengan biji walnut. Kedudukannya di bawah pundi kencing, di pangkal zakar dan di hadapan rektum. Prostat mengeluarkan sebahagian cecair dalam air mani lelaki. Prostat mempunyai lubang sempit ditengahnya. Tiub (uretra) yang mengeluarkan air kencing dari pundi kencing melalui lubang ini hingga ke hujung zakar. Masalah prostat adalah biasa bagi lelaki apabila umur mereka meningkat (50 tahun ke atas).

Anda mungkin mengalami masalah semasa kencing. Anda mungkin mengalami beberapa atau semua perubahan yang berikut:

1.       Sukar untuk mengeluarkan air kencing terutamanya dalam keadaan terkejar-kejar.
2.       Sukar untuk menghentikan aliran air kencing.
3.       Mengambil masa kerana aliran air kencing lemah atau sering terhenti.
4.       Air kencing masih menitis walaupun sudah selesai membuangnya.
5.       Sering berasa hendak kencing diwaktu siang .
6.       Sering bangun malam untuk kencing.
7.       Sentiasa dalam keadaan tergesa-gesa apabila hendak kencing.
8.       Berasa tidak puas kencing.
9.       Sakit atau pedih semasa kencing.
10.   Kadang-kadang ada darah didalam air kencing. Keadaan ini memerlukan pemeriksaan doktor.

Jika anda mengalami masalah ini, berjumpalah dengan doktor. Jangan hanya menganggap masalah ini sebagai masalah yang berlaku kerana umur anda meningkat. Rawatan yang sesuai dapat menyelamatkan anda.

Apakah yang menyebabkan masalah ini?

Lapan (8) daripada sepuluh (10) kes yang berlaku adalah kerana prostat menjadi bengkak. Prostat yang bengkak ini menekan uretra. Masalah ini dikenali sebagai benign prostatic hyperplasia (BPH) dan ia disebabkan oleh perubahan hormon di dalam prostat. Masalah ini dialami oleh hampir separuh daripada lelaki yang berumur 50 tahun ke atas dan ia tidak menyebabkan kanser
.
Ada kalanya prostat menjadi bengkak disebabkan oleh jangkitan yang dikenali sebagai prostatitis yang mempunyai simptom yang sama dengan BPH. Masalah ini selalunya dialami oleh lelaki yang lebih muda. Kurang daripada seorang dalam sepuluh lelaki yang mempunyai masalah prostat akan mendapat kanser prostat. Perlu diingat- kebanyakan masalah prostat bukanlah kanser, dan kebanyakannya boleh dirawat.





Apakah tindakan doktor?

Doktor akan terlebih dahulu mencari punca masalah ini. Beberapa ujian perlu dilakukan termasuk:

Pemeriksaan Rektum

Doktor akan memasukkan jari yang bersarung ke dalam rektum untuk merasai saiz, bentuk dan tekstur prostat anda.
               
Ujian Prostate specific antigen (PSA)

Ini adalah ujian darah untuk melihat PSA yang dikeluarkan oleh prostat. Jika bacaannya tinggi, anda mungkin mengalami kanser prostat - tetapi doktor perlu melakukan beberapa ujian lain untuk memastikan masalah tersebut.

Biopsi

Jika hasil ujian PSA dan pemeriksaan rektum anda tidak normal, doktor mungkin akan merujukkan anda kepada doktor pakar (pakar urologi). Doktor pakar mungkin akan mencadangkan supaya anda mengambil ujian biopsi. Dalam ujian ini, pengesan ultrasound diletakkan di bahagian rektum untuk mencari kawasan yang tidak normal pada prostat. Contoh atau sampel daripada prostat (selalunya 6 atau lebih) diambil dan dihantar untuk dilihat dibawah mikroskop.

Biopsi adalah kaedah utama untuk mengetahui jika anda mangalami kanser prostat. Biopsi akan memberikan petunjuk atau indikasi bagaimana kanser tersebut boleh merebak dan kadar bahaya kanser tersebut (keagresifan). Ini dapat membantu untuk memilih kaedah rawatan.

Kaedah rawatan bergantung pada punca masalah dan tahap bahaya. Doktor akan memberi nasihat apakah tindakan terbaik yang perlu anda ambil . Jika prostat anda bengkak, ini tidak semestinya anda menghidap kanser.

Apakah kaedah rawatan masalah prostat dan kanser prostat?

Benign prostatic hyperplasia (BPH)

Masalah ini dapat diatasi dengan ubat atau pembedahan.

Ubat dapat menukar tahap hormon, merelakskan atau mengecutkan prostat supaya ia tidak menekan uretra. Anda mungkin perlu mengambil ubat untuk beberapa bulan sebelum simptom masalah tersebut berkurangan. Anda perlu terus mengambil ubat sehingga simptom dapat dikawal dan perlu mendapat pemeriksaan doktor.




Pembedahan mungkin dilakukan untuk membuang sebahagian daripada prostat supaya ia tidak lagi menekan uretra. Rawatan laser atau gelombang mikro juga mungkin diguna-kan.

Kanser prostat

Kadangkala kanser prostat tidak memerlukan rawatan. Doktor akan sentiasa melakukan pemeriksaan untuk mengenal pasti perubahan yang berlaku. Rawatan akan dicadangkan apabila sel kanser telah merebak.

Rawatan akan bergantung pada sejauh mana kanser telah merebak, umur dan tahap kesihatan pesakit. Jika sel kanser tidak merebak, pesakit mungkin akan menjalani pembedahan untuk membuang prostat ataupun radioterapi untuk membunuh sel kanser. Radioterapi boleh diberi melalui mesin (radioterapi sinaran luaran atau external beam radiotherapy) ataupun melalui pembedahan, apabila sumber radiasi diletakkan di bahagian yang hendak dirawat.

Jika sel kanser telah merebak, pesakit mungkin menjalani rawatan hormon untuk mematikan sel kanser atupun melemahkan sel tersebut. Sesetengah pesakit menjalani rawatan hormon untuk mengecutkan sel kanser sebelum menjalani rawatan brakiterapi.

1 comment:

  1. salam saya ada penyakit prostate apakah ubat yang sesuai untuk merawat

    ReplyDelete